جزر و مد

تلاطم بی هیاهویی است که خاستگاهی مشترک دارد...

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

نامه مختصر یک جوان به رئیس جمهور

نامه مختصر یک جوان به رئیس جمهور

تو یکی از گروههای اجتماعی دیدمش. به نظرم جالب بود:

سلام خسته نباشید
بدون مقدمه: به نظر من اگر یک جوان ماشین نداشته باشد می‌تواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند ولی اگر زن نداشته باشد نمی‌تواند از زنان عمومی(فاحشه) استفاده کند چون گناه هست
بجای اینکه وام خودرو بدهید وام ازداوج بدهید تا من بتوانم ازدواج کنم.
با تشکر
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میثم

در پاسخ به اپیدمی تبعیض

متن زیر توسط کیوان حسینی منتشر شده است:


نخیر «ارزش جان انسانها» - اگر اصولا چنین ارزشی وجود خارجی داشته باشد -قطعا برابر نیست. نه برای رسانه‌ها. نه برای سیاستمداران. نه برای اقتصاددانان. و نه حتی برای شما که با هیجانی آرمانگرایانه معتقدید که تفاوتی میان مرگ انسانها نیست.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
اپیدمی تبعیض

اپیدمی تبعیض

متن زیر ترجمه پست یک خبرنگار لبنانی در فیسبوک است که بر خلاف اغلب کاربران دیگر در جهان، عکس شخصی پروفایل خود را با تصویر شفاف پرچم فرانسه نپوشانده و بجای آن از تصویر شهر بیروت استفاده کرده است:

" من حاضر نیستم عکس پروفایلم را با تصویر شفاف پرچم سه رنگ فرانسه تغییر بدهم؛ نه بخاطر اینکه برای آنچه در پاریس روی داد بی تفاوتم یا برای قربانیان پاریس احساس ندارم، من هم عمیقا سوگوار قربانیان این حادثه هستم و با گذشت تقریبا یک روز از ترور در پاریس، هنوز نتونستم به خودم بیام و باور کنم که دیروز (جمعه) چه اتفاقی افتاده؛ اما عزادار آنچه که در بیروت یا سوریه یا بغداد هم اتفاق افتاده هستم؛ حادثه دیروز یک مورد استثنایی و خاص نیست و فقط به پاریس محدود نمی شود؛ به عنوان شخصی که زیاد سفر می کند هنوز هم شاهد وجود انسانیت و بی گناهی و خوبی در نقاط مختلف جهان بوده و هستم و بخشی از وجود من امروز بیشتر نگران و سوگوار این حقیقت است که اگر این حوادث تلخ ادامه پیدا کند همه این خوبیها از بین خواهد رفت، همش!

چطور ما میتونیم تا به این اندازه نسبت به این جنایت ها در جاهای مختلف جهان بی تفاوت باشیم؟!

من شخصا از هر کسی که عزیزانش را در حوادث تروریستی از دست داده حمایت کرده و با او همدردی می کنم... حوادثی که به پدیده عجیبی که بهش می گوییم «مذهب» ارتباط داره!

از زمان بروز جنگ در سوریه تا به حال ۲۵۰ هزار نفر از مردم این کشور کشته شده‌اند!
این ها حقشان نبود که براشون شمع روشن کنیم؟
هفته پیش در لبنان بمب منفجر شد و عده‌ای کشته شدند، آن ها هم حادثه تروریستی بود، اما دریغ از حتی یک دانه شمع که برای قربانیان بیروتی روشن شد!... "
این در حالی است که رئیس جمهور کشورمان هم با دو روز تأخیر و چند ساعت بعد از پیام تسلیت فرانسه، این رویداد را تسلیت گفت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میثم
حجاب: اجباری یا اختیاری؟

حجاب: اجباری یا اختیاری؟

هو الحکیم

برای پاسخ به این سوال، پیش از هر چیز می بایست پارادایم و موضع اسلام را نسبت به این دست مقولات اجتماعی به خوبی درک کرد. اتفاقی که در هیچ یک از بحث ها و جنجالهای رسانه ای و گفتمانی اتفاق نمی افتد. و آن هم مفهوم اجبار در پارادایم اسلامی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میثم

پیرامون اخلاق

انسان مراسم دینی را به خصایل اخلاقی ترجیح می دهد زیرا خصایل اخلاقی دشوار و پر زحمت اند و انسان پیوسته و هر لحظه باید مراقب آنها باشد، به این جهت انسان در زندگی خود نظامی از مراسم به وجود می آورد. تاثیر این مراسم این است که انسان از دین به عنوان تسکین دهنده ی احساسات خود استفاده می کند یعنی این مراسم را جبران گناهانی تلقی می کندکه در مقابل خداوند مرتکب شده است. پس مراسم دینی از ابداعات انسان است. انسان هر قدر از لحاظ اخلاق فاقد دقت است در عوض در اجرای مراسم دینی دقیق است زیرا می خواهد از طریق این مراسم، اخلاق خود را تثبیت کند.

امانوئل کانت
مابعدالطبیعه اخلاق

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
دین سیاسی یا سیاست دینی؟

دین سیاسی یا سیاست دینی؟

مطلب جالبی بود از سایت تابناک
مهم نیست اصلاح طلب یا اصولگرا، حتی مهم نیست درست یا غلط، هر گروهی به نفع منافع خود، گفتار و رفتار خود را برای موجه جلوه دادن، شبیه سازی تاریخی می کنند و می کوشد رفتار خود را مطابق با سنت پیامبر و سیره ائمه معصومین و مخالفین را مخالف این سنت و سیره جلوه دهد.

شبیه سازی های تاریخی زمانی صورت می گیرد که طرفین از توضیح و توجیه رفتار و گفتار خود بر اساس قانون و عقل، می ماند و تنها راهی که برایش می ماند، اینکه به رفتار و سنتی تمسک کند که مورد قبول همه است و همه آن را به عنوان یک مبنا و یک اساس و بنیان قبول دارند؛ اما مشکل در این میان، تفسیر شخصی از سنت و  سیره است. الگو ارائه دادن از زندگی کسانی که اصل و پایه هستند برای زندگی سیاسی و اجتماعی مطلوب و پسندیده است؛ اما تلاش برای الگو کردن رفتارهای سیاسی و جناحی با تمسک به سنت و سیره با تفاسیر شخصی است که حتی بنیان ها را در معرض آسیب قرار داده است.
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میثم

پیرامون مبارزه برای حقیقت یا واقعیت؟

چندی پیش میثم مطلبی را تحت عنوان "مبارزه برای حقیقت یا واقعیت" نوشت. با توجه به آن که متن میثم وجوه مختلفی را شامل می شد ما بحث های مختلفی را خارج از وبلاگ پیرامون این مطالب با یکدیگر داشتیم. من در این نوشته تنها به یکی از این مباحث اشاره خواهم کرد.

قبل از ادامه اشاره کنم که

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش

سرمایه های اجتماعی در ایران

با سلام،


مطلب زیر را تامل برانگیز دیدم. مطالعه آن را توصیه می کنم.


سرمایه های اجتماعی در ایران

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش