جزر و مد

تلاطم بی هیاهویی است که خاستگاهی مشترک دارد...

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

آینده خاورمیانه و بحران پیش رو

توماس فریدمن در نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرده است که خلاصه آن را در زیر آورده ام:

" حدس من در مورد آینده روابط شیعه ها، سنی ها، ترک ها، اعراب، کردها و اسرائیل این است که اگر آنها راه حلی برای مناقشات بلندمدت خود پیدا نکنند، طبیعت همه آنها را نابود خواهد کرد قبل از آنکه آنها فرصت پیدا کنند همدیگر را نابود کنند.


در گیر و دار جنجال ها و بحث ها در مورد توافق هسته ای ایران اخبار دیگری منتشر شد: در 31 جولای بندر ماهشهر در ایران رکورد دمای 163 درجه فارنهایت (73 درجه سانتی گراد) را ثبت کرد.تداوم گرما منطقه خاورمیانه را به گرمترین نقطه زمین تبدیل کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش

مسئله سومالی!

وقتی مسئله سومالی خواب را از چشم آقایان می گیرد:

لینک فیسبوک

آپارات:

http://www.aparat.com/v/fIyUM

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
مردانی که ایران را ساختند

مردانی که ایران را ساختند

فرصتی پیدا کردم تا مستند جذاب " The men who built America" را ببینم. این مستند به وقایع مربوط به دوران بعد از جنگ داخلی آمریکا تا اوایل قرن بیستم می پردازد. عمده مستند زندگی نسل اول کارآفرین های آمریکایی مانند وندربیلت، کارنگی، راکفلر، جی پی مورگان و هنری فورد را روایت می کند.

جنگ داخلی آمریکا در سال 1865 به پایان می رسد. تنها چهار روز بعد از پایان جنگ، آبراهام لینکلن رئیس جمهوری وقت آمریکا ترور می شود. کشور کاملا از هم پاشیده است، بیش از 600هزار نفر در جنگ کشته شده اند، اقتصاد ویران شده است؛ آیا آمریکا از هم خواهد پاشید؟

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

باید ضعفها را دید اما نه آنقدر که خود باخته شد
باید حفره ها را شناخت اما نه آنقدر که قدم از قدم برنداشت
باید نداشته ها را باور کرد اما نه آنقدر که به بی باوری رسید.
گاهی بد نیست بفهمیم چه ها داشتیم که با تمام طوفان ها همچنان استوار ایستاده ایم
گاهی باید برای پرواز به آسمان نگریست...
این اتفاق در یوتیوب حدود 400 هزار بازدید کننده داشته است.
و این هم برای بچه مثبت هایی که فیلترینگ ندارند!
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
میثم
آنها چقدر از خود هزینه کردند و ما چقدر؟...

آنها چقدر از خود هزینه کردند و ما چقدر؟...

سردار ناصر دستاری جانباز قطع نخاج گردنی در برنامه «از آسمان» که نهم مردادماه از شبکه دوم پخش شد، خاطره‌ای دردناک را از دختر سه‌ساله‌اش تعریف کرد:


مامانش دخترم را گذاشت پیش من، گفت من میرم خونه بابام سر بزنم بیام. منم رو تخت دراز کشیده بودم. قطع نخاع گردنی هم نه دستاش کارمیکنه نه پاهاش. یک گردن [هست] که تکون میخوره؛ والسلام.

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
میثم
تفکر تکفیر

تفکر تکفیر

چگونه می توان باور کرد پیروان پیامبری که هنگام فتح مکه و تسلط بر کفار حتی اجازه سوزاندن درختان و تعرض بر زنان و کودکان را نداد امروز پشتوانه ای ایدئولوژیک برای اعمال بدترین جنایات و شکنجه ها برای مخالفان خود باشند؟

به راستی این مدعیان پیروی، به کدامین سنت پیامبرشان استناد می کنند؟

ریشه تفکر تکفیر را می بایست در جای دیگر جستجو کرد. گاهی  ابن تیمیه از اوج اشعری گری خاندان امیه سر برمی آورد و گاه عبدالوهاب نطفه اصلاح نژادی شده اش را در عربستان می کارد. تکفیر غده بدخیم شده منیت هاست که گاهی به اسم شریعت تولد می یابد و گاه به اسم ملیت و قومیت.

توصیه می کنم کتاب خاطرات مستفر همفر را بخوانید. آنگاه خواهیم فهمید هیچ پشتوانه ایدئولوژیکی در قرائت راستین پیامبرمان برای بی رحمی بر کافر (و نه حتی مخالف) وجود نخواهد داشت.

اصولا هر کس برای جنایت نیاز به یک پشتوانه ایدئولوژیک دارد. حتی حکم شاه هم باید در کنار حکم خدا قرار گیرد تا کشتن آسان شود. هیتلر هم برای جنایاتش نیازمند یک جهان بینی توجیهی است. همچنین اسرائیل و هکذا. بدون پشتوانه ایدئولوژیک هیچ جنبنده ای برای سرکوب جنبنده دیگر حرکت نخواهد کرد.

همیشه تفکر بی رحم برای بی رحمی خویش نیازمند مشروعیت است و این منحصر در یک نظام خاص نیست. کاش ریشه ها را بهتر بیابیم تا بی جهت فریاد زنده باد و مرده باد سر ندهیم.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میثم

برنامه پرگار- با موضوع ساواک

برنامه پرگار با موضوع ساواک قسمت دوم را دیدم... با حضور احمد فراستی (از مدیران ارشد اداره سوم ساواک)، عرفان قانعی فرد (پژوهشگر تاریخی)، سعید شاهسوندی و  مصطفی مدنی (هر دو زندانی سیاسی در زمان شاه و جمهوری اسلامی)

برنامه نکات جالبی داشت از جمله رویارویی مردانی که در گذشته دشمن یکدیگر بودند، توجیهاتی که آقای فراستی در مورد ساواک داشت، فردی که سعی می کرد خود را پژوهشگر بی طرف و حرفه ای جا بزند، افسوس افراد از آن که ایکاش چهل سال پیش باهم می توانستند بنشینند و این گونه گفتگو کنند، تجربه زندانی سیاسی هم در زمان و هم در ج. ا و بیان این موضوع که زندان در ج.ا به مراتب سخت تر از زمان شاه بود چراکه دیدگاه ایدئولوژیک ج.ا دست حاکمیت را برای هرگونه اعمال فشاری نه تنها بر خودشان بلکه بر خانواده و نزدیکانشان باز می گذاشت.

دیدن دست های لرزان مصطفی مدنی که سعی در اثبات حرف های خود داشت در مقابل پوزخندهای احمد فراستی و توجیهاتش بسیار ناراحت کننده بود.



۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش

نهضت آزادی و قطعنامه ۵۹۸

...چند روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ و آتش بس از طرف ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷، و بعدتر انتشار پیام مهم آیت‌الله خمینی، نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از زمان پذیرش قطعنامه، و با تاکید بر این نکته که پذیرش قطعنامه‌ی مزبور "تأمین‌کننده‌ی تمامی منافع کشورمان نیست"، درعین‌حال اعلام کرد: "جلوی ضرر هرجا گرفته شود منفعت است."
مهندس بازرگان و همفکرانش که از چند سال

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
نیم نگاهی به بحران آب

نیم نگاهی به بحران آب

بحران آب مدت هاست که من را نگران کرده است. مرتبا چه از داخل ایران و چه از خارج ایران گزارش های نگران کننده ای از وضعیت پیش روی ایران به گوش می رسد. این روند یک روند درازمدت بوده است و متاسفانه حاکمیت به آن توجه نکرده است و حال که به مرحله ای رسیدیم که عوارض آن به بروز رسیده است همچنان سیاست گذاران به آن بی توجه هستند.

متن زیر اما حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در برنامه ششم توسعه ابلاغیه رهبری هیچ توجهی به محیط زیست ندارد.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرش
ماجرای دفاع جانانه ظریف از سپاه در مذاکرات

ماجرای دفاع جانانه ظریف از سپاه در مذاکرات

لینک اصلی خبر را از اینجا ببینید
جمله حماسی وزیر خارجه کشورمان در مواجه با زیاده خواهی طرف مقابل و اظهارنظر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات اخیر در وین مبنی بر این که "هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید" تاثیر زیادی در غرور ملی ایرانیان به جای گذاشت و شاید تا سال های دور در حافظه تاریخی ملت ایران باقی بماند.

در روزهای اخیر و پس از دستیابی ایران و 1+5 به برنامه جامع اقدام مشترک در وین شاهد هستیم که برخی درپی القاء دوگانگی میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تیم مذاکره کننده هسته ای هستند.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده در پاسخ به سوال ایسنا که در مذاکرات تاکنون نامی از سپاه پاسداران به میان آمده است یا خیر؟ و واکنش هیات مذاکره کننده به این سخنان احتمالی چه بوده است؟ گفت: ظریف بارها در مذاکرات، چه در گفت وگوهای خصوصی با جان کری و چه در یکی از جلسات وزیران خارجه 1+5 به ویژه در دور آخر،حمایت های شدید و قاطعی از سپاه انجام داده است.

وی ادامه داد: ظریف در پاسخ به اظهارات برخی وزیران خارجه غربی در یکی از آخرین جلسات با 1+5 در وین گفت: «شما می دانید درباره چه کسانی صحبت می کنید؟ می دانید مردم ایران از سپاه به دلیل رشادت ها و فداکاری هایشان برای دفاع از میهن شان در برابر تجاوز صدام همواره سپاسگزارند؟ زمانی که همه نوع سلاح در اختیار صدام متجاوز بود و همه راه های دسترسی ایران به سلاح را دولت های شما بسته بودند، جوانان سپاهی با شهادت و ایثار از کشور دفاع کردند. مردم ما قدردان آنها هستند و به مصلحت خود شماست که به عنوان مخالف سپاه به مردم ایران معرفی نشوید.»


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میثم