توماس فریدمن در نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرده است که خلاصه آن را در زیر آورده ام:

" حدس من در مورد آینده روابط شیعه ها، سنی ها، ترک ها، اعراب، کردها و اسرائیل این است که اگر آنها راه حلی برای مناقشات بلندمدت خود پیدا نکنند، طبیعت همه آنها را نابود خواهد کرد قبل از آنکه آنها فرصت پیدا کنند همدیگر را نابود کنند.


در گیر و دار جنجال ها و بحث ها در مورد توافق هسته ای ایران اخبار دیگری منتشر شد: در 31 جولای بندر ماهشهر در ایران رکورد دمای 163 درجه فارنهایت (73 درجه سانتی گراد) را ثبت کرد.تداوم گرما منطقه خاورمیانه را به گرمترین نقطه زمین تبدیل کرده است.


در عراق مسئله گرما حتی بر مسئله جنگ با داعش نیز سایه انداخته است و در شرایطی که دما به 120 درجه فارنهایت(49 درجه سانتی گراد) می رسد دولت از توزیع وسایل خنک کننده عاجز شد، و کمبود برق نیز بر خشم مردم افزود. مردم در مرکز بغداد جمع شدند و شعارهایی سردادند و فساد دولتی را عامل عدم تامین برق دانستند. این اعتراضات از آنجا منحصر به فرد بود که هیچ گروه سیاسی  عمده ای در عراق آن را ترتیب نداده بود.


در 19 فوریه 2014 اولین مصوبه دولت تازه رئیس جمهور روحانی درباره مناقشه هسته ای نبود بلکه در مورد چگونگی حل بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بود که 80 درصد آن خشک شده است.


مطالعات مرکز امنیت و علوم جوی نشان می دهد امسال در پاکستان مردم بیشتر از گرمای هوا مردند تا از تروریسم. آنها تاکید می کنند هرچه بیشتر برای کاهش اثرات خشکسالی هزینه شود تروریسم کمتر می گردد.

یک مطالعه در مرکز مدیریت جوی و اقیانوسی آمریکا(NOAA) قویا نشان می دهد در منطقه مدیترانه از سال 1971 تا 2010 بارش های جوی در زمستان کاهش یافته است و این منطقه خشک ترین زمستان هایش را در بیست سال اخیر از سال 1902تا کنون تجربه کرده است.


روابط بین مردم و حکومت ها در بحران های سخت دچار تنش می شود. هرچه حکومت در این بحران ها پاسخگوتر و مسئول تر باشد این روابط تقویت می شود و هرچه کمتر پاسخگو باشد این روابط تضعیف می گردد و در بسیاری از بخش های این منطقه ما شاهد عدم پاسخگویی حاکمیت هستیم.

مثالی که در مورد سوریه دیدیم: انقلاب سوریه پس از چهار سال پیاپی خشکسالی بی سابقه در تاریخ مدرن سوریه رخ داد و حدود نیم ملیون کشاورز زمین های خود را رها کردند و به شهرها هجوم آوردند و حکومت اسد بطور کامل در کمک به آنها شکست خورد که انقلاب در آن کشور را شعله ور کرد.

همه مردم منطقه با آتش بازی می کنند. درحالیکه آنان(شیعیان و سنی ها) برای هفت قرن بر سر این می جنگند که چه کسی جانشین پیامبر است و خداوند سرزمین مقدس را از آن چه کسی کرده است طبیعت بیکار ننشسته است. طبیعت با سیاست کاری ندارد، او با فیزیک، شیمی و بیولوژی است که سر و کار دارد.

هوای شیعه یا آب سنی وجود ندارد، این ها "مشترک" هستند، آنها در یک اکوسیستم مشترک دارند با هم زندگی می کنند و اگر نتوانند بر سر مدیریت و استفاده از منابع مشترک محیط زیست به تفاهم برسند،‌ یک تغییر عظیم و ویرانگر زیست محیطی در انتظار آنان است."